Saturday, February 5, 2011

Sedar atau Tidak? S@T, Pilihlah S. Siri 1

Ketika semua manusia sibuk MENGUMPUL HARTA dan MERANCANG STRATEGIK MENAMBAH HARTA YANG DIMILIKI, ramai yang tidak sedar dan tidak tahu bahawa mereka TETAP akan melalui proses `PENYERAHAN` HARTA` yang mereka telah miliki kepada GOLONGAN-GOLONGAN YANG BERHAK seperti bapa, ibu, suami atau isteri, anak-anak, adik-beradik, bapa saudara dan waris-waris yang berhak. Ramai dikalangan kita yang begitu fokus kepada perancangan PENGUMPULAN HARTA sahaja tanpa memikirkan perancangan PEMBAHAGIAN HARTA terutamanya yang melibatkan pembahagian harta selepas kita meninggal dunia.

Mungkin kita terlupa dan alpa tentang perkara ini. Justeru itu, saya hadir disini untuk berkongsi dengan sahabat-sahabat secebis ilmu yang saya miliki ini berkaitan KEPENTINGAN MERANCANG HARTA PUSAKA. Bila saya bicarakan soal ini, pasti ramai yang tidak meminati kerana ia berkaitan soal KEMATIAN. Sabar dulu sahabat-sahabat. Nabi Muhammad S.A.W. ada berpesan kepada kita bahawa GOLONGAN YANG PALING CERDIK DI ATAS MUKA BUMI INI ADALAH GOLONGAN YANG SENTIASA INGAT TENTANG KEMATIAN. Kenapa begitu? Ini kerana, dengan mengingati mati, manusia akan sentiasa melakukan kebaikan. Tidakkah kita ingin menjadi insan yang paling cerdik di dunia? Patutkah kita elakkan diri kita dari memikirkan tentang kematian? Saya yakin kebenaran setiap jawapan kepada persoalan di atas pasti ada dalam diri sahabat-sahabat.

Oleh itu, wajarkah kita hanya memikirkan tentang PENGUMPULAN SAHAJA tanpa memikirkan tentang PEMBAHAGIAN kepada insan-insan yang anda sayangi? Segalanya terletak pada tangan dan hati anda sendiri.

ANDA BERHAK MENENTUKAN HALA TUJU HARTA ANDA!
ANDA BERHAK MEMPERCEPATKAN PEMBAHAGIAN HARTA KEPADA WARIS ANDA !
ANDA BERHAK MEMBERIKAN HARTA YANG SELAMA INI ANDA KUMPUL KEPADA INSAN YANG ANDA SAYANGI SECARA MUTLAK ! 

No comments:

Post a Comment